vegomat och sådd

Som man sår får man förhoppningsvis skörda. Ikväll blev det hemafton på lotten, för finns det någon bättre undervisning är den praktiska? De flesta frön är nu i jorden och vi väntar med glädje. Kolonin är helt fantastiskt fin just nu och jag njuter av allt det vackra som växer. Både med ögat, munnen och magen. Har landat på ett helt nytt sätt i min kost och det känns på något vis som jag äntligen "knäckt visdomsordet". Jag har börjat ana vad Herrens hälsolag handlar om på riktigt. Fokus hamnar inte längre på det som vi råds att avstå från utan det vi uppmuntras att ta del av, alla örter i sin tid, allt det goda som växer till kroppen och själens välmående och styrka. Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om det, men inte idag...


Däremot tänkte jag börja med ett nytt tema på bloggen. Meatfree-mondays. Har märkt att många vill äta grönt men fantasin/recepten ofta tryter. Så först ut blir vad vi grillade på lotten idag. Bildlöst men tanken kanske kan trigga igång någon att testa nåt annat än korv och flintastek:

Fontana har börjat med Hallumiburgare, runda, fina, uppskurna. Grymt gott. Min Arlaköket-app tipsade om följande grej som vi provade och njöt av idag: Grilla hallumiburgarna, zuccini och persikasklyftor. Ät burgarna med värmda bröd (vi åt typ surdegsfrallor), grön sallad och creme fraische med ingefära och chili (finns tydligen som färdig smak men hittade inte utan freebejsade själv med riven ingefära, lite vitlök, chilipulver, salt och peppar, gott!) Lätt, gott och grönt!

För er som undviker bröd kan det kanske tilläggas att det var så mumsigt att vi gjorde "second helpings" med mer sallad bara som paketinslagning och det funkade också fint. Gott med grillad tomat som side dish till.

Kommentarer

Populära inlägg