punkt för punkt

 
 

 
Vissa saker har jag med glädje lagt åt sidan i mitt liv. Cykelmeck är en sådan sak. Jag har nog nästintill undvikit att lära mig om jag ska vara ärlig, det har liksom funkat ganska/för bra att hjälplöst låta männen i mitt liv sköta den saken. Men med mindre än två veckor kvar till Tjejvättern kändes det inte riktigt som läge att Henrik skulle laga punkan den här gången. Så here we go. Förlorad oskuld. Nu vet jag hur man byter innerslag OCH lagar punka. No turning back.

1.) lossa bromsen 2.) lyft av hjulet (om bakhjul- växla ner till minsta kuggen först) 3.) öppna däcket (ena sidan) 4.) pumpa upp lite 5.) leta efter hålet 6.) hitta stället 7.) kolla efter rester i däcket 8.) ta bort orsaken 9.) kolla hela däcket efter flera bovar 10.) sandpappra runt hålet 11.) stryk ut lim på slangen 12.) vänta till det inte ser blött ut längre (2-3 min) 13.) sätt på en lapp 14.) kläm på lappen i typ 2 min 15.) lägg tillbaka slangen i däcket 16.) pumpa upp lite, vicka så allt ligger rätt till 17.) pumpa upp resten 18.) sätt tillbaka hjulet 19.) sätt fast bromsen 20.) hitta närmaste riktiga pump och pumpa upp enligt anvisning på däcket

Kommentarer

  1. Nu finns det ju ingen anledning för mig att lära mig, hahahaha! :)

    SvaraRadera
  2. precis vad jag skulle säga Annika! ;) men hörrni, jag läste några minuter här, några minuter där, detta har vi verkligen inte tid med på loppet! :) Men Louise, hatten av!

    SvaraRadera
  3. Charlotta, vad har du får måltid i tankarna?:) Fixa punka är ju den bästa tidsinvesteringen man kan göra på Vättern. Fast ni kan skippa punkt 10-14 och byta hela slangen om man har en sån med sig. Lycka till bikers! PS. Lou du får låna min C02-pump. /H

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg