cykel och cykel

 
 

När man gjort något i drygt 20 år kan man tycka att man borde förstått sig på det vid det laget och kunna det. Men jag försöker lära mig cykla. Nu igen. Jag försöker förstå mig på hur min kropp reagerar på alla svängar och uppförsbackar och nedförsstup.  (När progresteronet störtdyker följer jag till exempel med.) Det gäller att veta när man ska växla ner och när man ska växla upp för att inte gå in i väggen.  Henrik säger att många ofta cyklar på för tung växel men att man då lätt får den fruktade mjölksyran och att det istället gäller att ligga på en lättare växel än man tror så att träningen blir mer konditionsbaserad och aerob. Man håller längre/bättre då. Imorse smög jag ut när de andra sov och körde en timme med min nya cykel (som jag för övrigt är helt kär i). Det kändes bra men jag är ödmjuk inför de där 10 milen vi ska köra i juni på Tjejvättern. Men härligt att komma ut och få njuta av vacker natur och en kropp som ändå funkar väldigt bra. Majsolen gjorde min näsa alldeles fräknig.



Kommentarer

  1. fint skrivet :) Men nästa gång så får du ta kort på cykelns framsida, inte baksidan...Och dom där gula reflexerna måste vi ta bort.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg