shake it baby!

Mitt-i-mellan-dagarna har släkten fått ett nytillskott och C och U har blivit föräldrar igen. En liten grabb som till slut ville ut i världen fortfort. Längtar efter att träffa denne lille!  Men talking about päron...  

Har tidigare mest använt mig av mönster eller andras ideer, men detta var helt min egen. Kul att låta längtan leta nya vägar i skapandet, att ulla till någon hemlighetsfull microperson som fortfarande då låg i magen. Jag hoppas  att en liten fet babyhand vill hålla i det där skaftet om några månader.

Tovad fruktskallra modell 1, ny mark! Började med ett gäng mässingsbjällror och byggde vidare med ullen. Pinnen försökte jag först nålfilta men bestämde mig sedan för att sy så att den inte tuggas av eller nåt. Rumpstumpen är dock alldeles vanlig nålfiltning.

Kommentarer

  1. Hej Louisevis! Hoppas att du får ett fint år! Jag har läst lite här i din blogg och njuter och förfasas över de nästan glömda minnena från småbarnsåren. Tiden går snabbt, snabbt och livet är kort ibland och alldeles för långt andra dagar. Tänker att det är viktigt att vi som är äldre delar med oss av hur vi upplevde verkligheten, stöttar och peppar er som har småttingar som kanske är mer fysiskt utmanande är våra tonåringar. Kul att läsa lite hos dig. Jag vet ju vem du är fast vi inte riktigt känner varandra. Kanske blir det ändring på det, vem vet? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det så att livet både går fort och långsamt, på samma gång. Jag tycker också om att läsa om livet med tonåringar, det ger perspektiv och ger kraft i det ibland så kaotiska nuet, för det verkar inte va så lätt det heller... Kul att du kom hit och förfasades hehe. välkommen tillbaka! ser fram emot att lära känna dig lite bättre i bloggvärlden om inte annars :)

      Radera
  2. Väldigt väldigt fin. Har tovnål men inte förstånd nog att förstå hur den ska användas. Bara liiiite (läs mycket) avundsjuk på dina handarbetsprojekt, men blir inspirerad. Kanske blir året i år det året som jag lyckas?

    SvaraRadera
    Svar
    1. åh va glad jag blir! Det ligger på nåt vis extra tyngd i snälla ord från dig A-L.

      I övrigt måste jag säga att om du är ens är lite sugen på att testa tovning ska du se till att göra det. Det är en helt fascinerande process att se hur ullen går från ingenting till att ta form. Filtnål används framför allt i slutet för att skapa detaljer eller fästa mönster, det är liksom finliret.

      Jag tovar numera i handfatet i badrummet. Varmvatten direkt ur kranen och så lite Grumme såpa i, det är allt som behövs. Och handskar för min del som lätt får nariga händer eller exem av för mycket blött.

      Jag kan förresten verkligen rekommendera Karin Neuschutz bok som jag skrev om i inlägget som jag länkade till. Den är väldigt enkel och pedagogisk i beskrivningarna. Inte särskilt dyr, finns att köpa på nätet. Eller kolla bibliotek. Lycka till med vilka projekt du än ger dig på nästa år! Tovning eller inte.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg