Måndagsmat och matmagi

Ny vecka. Ny chans att göra bra, eller lite bättre, matval. Den chansen finns egentligen varje dag, varje mål. 

Men nu finns motivationen igen. 

Förra veckan hade jag mjölkstockning deluxe. Som stora stenar i höger bröst. Jag ammade som en tok och låg nerbäddad i sängen med värmeomslag. Det blev efter många timmar liiiiiiiite bättre. Stenarna krympte men var fortfarande stenar. Jag googlade runt och  läste skräckscenarier om stockningar som inte gick över och kvinnor som till slut fick operera in kateter (!) i brösten för att tömma. Hua. Som tur var läste jag också om att vitkål kunde hjälpa. Det gav inga förklaringar till varför så jag la inte så stor vikt vid det. Men när jag ammade vid tretiden på natten och bröstet fortfarande var stenigt och det värkte vidrigt så tänkte jag att ALLT var värt att testa. Knatade ut till köket och packade in mig i vitkålsblad. (Väldigt ergonomiskt by the way.) La på lite värmekuddar och somnade om. 

Snacka om att jag var häpen när nästa gång jag väcktes, kl 6.30 ungefär, så var alla stenar nu dammifierade... Alla förhårdnader var som borttrollade och jag var fullkomligt botad! Magi! 

Mat kan vara magiskt. Kraftfullt. Potent. Närande och helande. Eller dött, verkningslöst och belastande. 

Jag vet sen tidigare hur mycket bättre jag mår när jag bygger min kropp med bra saker. Under tvillinggraviditeten var det absolut a och o för att klara mig. Lärde mig då att "äta nyttigt" för ofta tolkas som att undvika kalorier när det egentligen är nåt helt annat; hälsa byggs bäst genom att samla näringsämnen. Har varit i en svacka när jag inte orkat ett tag men jag måste ta tag i maten för att orka orka. Tid för den här trötta mamman att vända spiralen (igen). Idag ska jag söka näringstät mat. Käka kraftkost. Dags för matmagi! 

Kommentarer

  1. Är det nån som klarar vända spiralen så är det du! Heja heja!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg