det jag vill

Först och främst,

Jag vill min familj. Ibland är det oerhört all-consuming att vara mamma men jag tror på min betydelse som förälder, och Henriks också. Jag har verkligen älskat att hemförskola mina barn och njuter av de år vi har tillsammans och de starka band av tillgivenhet som binder samman vår lilla familj, förhoppningsvis för alltid.

Trots att jag har trivts så bra med hur livet varit de senaste åren vill jag också knyta ihop min universitetssäck och göra klart min lärarexamen. Jag vet kommer att ta en hel del tid från andra saker men det är dags nu innan vi kanske får fler barn eller de gör om hela programmet (igen) och jag förlorar min studieplats.

Mitt i allt vill jag ta väl hand om min ande och min kropp.

Sist men inte minst, vill jag våga ge kreativiteten utrymme och utvecklas konstnärligt. Skärpa mitt seende och min koppling mellan öga och hand. Lära mig färger och material och hur jag ska jobba bättre med dem. Öva öva öva för att få den grund jag behöver och ännu inte riktigt har. Jag vet att det finns skolor som erbjuder fantastiska möjligheter och duktiga lärare som kan hjälpa mig med just detta. Men det är inte tid för konstskola nu, men jag vill inte lägga skapandet på hyllan tills dess att livet lämnar plats. (När gör det förresten det?) Jag vill nu, göra mitt bästa för att genomgå min egen grundutbildning så att jag kan på allvar hitta min konstnärliga röst eller vad man ska säga.

Min tanke är att bloggen ska handla om det här, tydligare än det gjort förut. Jag vill blogga för att behålla fokus. Kanske vill någon fortsätta (eller börja) läsa, följa med, kommentera, uppmuntra, kanske peer-reviewa det jag gjort, ge förslag, vara lite av klasskamraterna eller lärarna jag går miste om när jag vägrar välja bort de andra drömmarna, eller bara heja på i tysthet. Kanske kan det jag skriver inspirera någon annan som också vill förverkliga sin(a) drömmar. Jag hoppas det, men hur som. Jag will i alla fall.

Kommentarer

  1. Beundrar din vilja! Fortsätt inspirera! Du får mig att vilja bli en bättre mamma!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Evelina, hoppas du vet att det verkligen är ömsesidigt.

      Radera
  2. Svar
    1. Tack fina Anja! Du anar inte hur ditt hejarop berör.

      Radera
  3. Låter spännande! Jag vill! Heja dig! Din första mening i blogginlägget är precis som en kopia av min sista tanke innan jag somnade igår. Tack för att du delar med dig. Ger mig lite fler tankar åt mitt håll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Helena! Hejarop mottages tacksamt:) Roligt att du haft liknande tankar, det är det som är så kul med bloggandet tycker jag, hur tankar kan studsa, delas och växa på vägen. Uppskattar att läsa din blogg även om jag inte kommenterat så ofta!

      Radera
  4. Det är så spännande att se någon som verkar vara lite av en yngre version av mig på många sätt! Nu är jag ingen konstnär som du, men har hela tiden varit noggrann med att underhålla min kreativitet. Lycka till med slutförandet av lärarexamen! Jag borde väl ta ut min legitimation, om jag nu får någon. Jag tog min lärarexamen 1992 och jobbade tills för sex år sedan, från och till. Kanske någon kommit på att om man inte jobbat Just Nu får man inte längre kallas lärare? Vi får väl se.

    Förresten - kul att du valde att skriva "Jag vill min familj". Det är något som jag tror du kommer att få massor av nytta av. Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ... och så spännande att se framåt! :) Tack för lyckönskningarna och om det skulle va något strul att få ut leg är det nog bara att vänta på nästa reform, den kommer nog snart... och du, tack för k-ordet :>

      Radera
  5. Klart du ska göra färdigt skolan! Själv fick jag första barnet innan jag skrivit klart min sista uppsats och sedan blev det inte av... Jag fick ju jobb ändå! Plötsligt stod jag arbestlös eftersomjag inte hade någon examen. Idag är jag äntligen klar med sista uppsatsen och trivs jättebra som lärare. Perfekt att kunna vara ledig tillsammans med barnen. När det gäller din fråga om när det är dags för konstnärligheten så kan jag svara på det. Ungefär där jag befinner sig nu. Äldsta barnet 13, yngsta 8. Plötsligt har jag tid för det där igen. Underbart att hitta tillbaka till skapandet. Var sak har sin tid. Men ett tips till dig är att se om du inte skulle kunna bli cirkelledare i någon konstnärlig studiecirkel. Det gjorde jag när jag var föräldraledig. Fick komma ut någon kväll i veckan och träffa folk, skapa lite, och dessutom många fantastiska erbjudanden om gratis utbildningar. Jag jobbade för SV och fick gå massor av roliga cirkelledarutbildningar: Blomsterdekorationer, göra smycken, skapa i ull..

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg