koloni-kost och det goda livet

Varje ört i dess tid och varje frukt i dess tid, allt detta att brukas med förstånd och tacksägelse L&F89:11
Mat alltså. Vilken grej det är. Så många olika saker man skulle kunna skriva om mat. Alla har vi någon form av relation till det. Mer eller mindre märklig. Jag själv är väl förtrogen med sötsug och emotional eating och pendlar upp och ner inte bara i vikt utan även i matlagnings-lust och olust. Men mitt i allt har jag en konsekvent passion för ren och gärna egen eller närodlad mat. Vi har de senaste åren kommit att äta mer och mer efter säsong. Dels av miljötänk men kanske också för att det är klart mer ekonomist att låta årstiden styra matlagningen. Köper man rätt sak i rätt tid kan priserna pressas något fantastiskt. Och så mycket godare det är! Ni vet ju hur stor skillnad det kan va mellan en apelsin och en apelsin till exempel, beroende på årstid, och så är det med det mesta faktiskt, mer eller mindre. Trots att jag länge haft delar av det här tänket så hände en rad saker förra året som fick mig att lära mig mycket mer om örter och medicinalväxter och i den vevan växte min uppskattning för skapelsen nåt enormt. Och i det har jag i år längtat som aldrig förr efter våren; förutom längtan efter allt-det-där-man-alltid-längtar-efter-va-det-gäller-våren har jag även längtat brutalt mycket efter att solen ska få nya späda skott att skjuta upp.

Så idag efter skolan cyklade jag förbi vårt koloniområde. Premiärplockade det första gröna goda.  Den mest hatade av dem alla: Kirskål. "When life throws you lemons, make lemonade" - När jorden ger dig kirskål, ät den! Lite som blandning mellan spenat och ruccola i smaken. Idag stuvade jag och åt med rökt lax till. Gott, grönt och gratis. Livskraft direkt från jorden! Tjoho!

Kommentarer

  1. Jag minns att jag plockade kirskål vid kapellet ett år och gjorde paj på det. Det var riktigt gott. Vi har rikligt med kirs i rabatten här hemma. Kanske gör jag nåt av den i veckan, inspirerande som du är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du testat kirspaj! Jag ska prova att ha det i piroger med fetaost tänkte jag när det kommer mer (konstigt, ser nästan fram emot det!). Angående rabbaten råkar jag veta att Herr I försökte förinta kirsen med nåt sprut härom året, så inte helt hundra på att just den är matmaterial, men vet inte vad det var eller hur det funkar med nästa års överlevare och så. Kram!

      Radera
  2. Gott! I kväll äter vi din kalkonchili. Det blir smaskens det. Tack för receptet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. åh! hoppas ni gillar den lika mycket som vi gör!

      Radera
  3. Så skönt lästa att du/ni/yngre generationen, köper/lagar mat efter säsongens utbud. Appropå kirskål så träffade jag på en kvinna från Kina i vårt k-iområde. Hon, precis som du plockade de översta, fina skotten. Frågad vad hon skulle ha dom till: I dumplings! Förr kommer jag ihåg hur Italienska invandrare plockade maskrosblad till sin sallad och sedemera, blommorna, till vin. Vi gör alla så gott vi kan och det är gott nog! Kram Mo

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg