Skutt-år och hopp-vår

29e februari. Som jag längtat. Medan Henrik är med tjejerna hos barnortopeden och tar bort Elins gips samlar jag solstrålar med sovande pojkar och pluggar spanska verb på verandan. Typ Los bebés están durmiendo. Lugnt. Skönt. Till och med snorfritt. 

I skarven mellan snäckstensplattorna och trätrappen får jag till min förtjusning också i stillheten syn på vårvinterns första ogräs (eller medicinalväxt, beroende på hur man ser det.) Små, små maskrosplantor har hittat kraft att börja växa i det skyddade söderläget. Som jag. Nu känns det hoppfullt. Och imorgon börjar mars! 





Kommentarer

  1. Ja, så underbart! Livet börjar verkligen om på så många sätt så här framåt våren. Undrar just vilket förhållande man hade haft till tidens gång om man bott vid ekvatorn? Hm...

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja visst är det underbart! En pånyttfödelse som hela naturen tycks sjunga om. Tänkte på det här med årstiderna och kultur i vintras när vi åt så mycket färskt i Spanien mitt i vintern. Att kunna odla året runt sätter nog en hel del spår. Mañana mañana, liksom. Sår jag inte idag, så kan jag göra det imorgon. Så är det ju inte alls här i norden. Missar man sin chans här så missar man kanske den enda chansen och kanske svälter familjen ihjäl till vintern då. De olikheterna i klimatet påverkar nog kulturen i grunden tror jag!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg