gränser och konturer

Long time no blogg. Månaderna som gått har ägnats till studier och survival. Inte mycket annat har fått plats. Jag har pressat (för) mycket gränser och fått känna kanterna av min karaktär den här hösten. Blandning av stärkt och shattered. Nästanintill slutpumpad i alla fall har lampan lyst gult från tanken lite för länge nu och det vore risk för soppatorsk om inte ett mycket efterlängtat jullov från skola, jobb och dagis skulle ha börjat imorgon. Återhämtning i sikte. Så skönt!

Rensade ut min kontorsplats idag på jobbet där jag gjort min praktik. Fick med lite spännpapper hem som användes till kontur-konst nu på kvällskvisten. Barnen låg blixtstilla och raklånga och fnissade förtjust när jag målade runt fingrar, armar, halsar, huvud, axlar, knä och tå... Elin två-åringsknubbig och Lova femårslång bredde sig snart ut på golvet.

När kantformationen var på plats beundrade de sig själva och började strax intensivt måla i sina egna ansikten och kläder (som åkte av i processen).


Elin började med ögon, näsa, mun.... tryckte ner ansiktet på det hon målat för att se att det liksom passade. Väldigt nöjd reflekterar hon vidare: "Öjon jag ha! Häää!" och visade på sin kropp. "Å haka!" känner först på sig själv och målar sen ett vågrätt streck på teckningen ."Dää min haka" och fortsätter så "Hååå...." oj! inte la ha så lånnt håå, baja Lova ha det"... osv... medan hon fyller in. Koncentrationen är total. Uppslukad av självstudie i skala 1:1. 

Kommentarer

  1. I love it!!! And I can't belive how Lova looks to be an exact clone of you:) So pretty!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thanks Kristi! hope you are doing well xx

      Radera
  2. Pressa gränser -> känna kanterna av sin karaktär. Det var det klokaste jag läst på länge. Och du är hur ung, sa du? Sjukdom har ju pressat mina gränser i många, långa år, men jag har inte gjort kopplingen till karaktärsbristuppvisningen. Man tror ju att inget ska rubba en, få en att skrika eller misströsta eller sura. Och gör man det så får man ta på sig det. Och det får man väl på ett sätt, men med insikt och förståelse, och lite självbarmhärtighet. Tack för dagens bästa tanke!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anja för din fina kommentar. Så glad att höra när ord hittar fram. Kram till dig!

      Radera
  3. Svar
    1. Helt klart inte, men kram till dig och tack!

      Radera
  4. Det här är ett av de roligaste småbarnsprojekt som finns! Det är sådan lek som får ge vika då paddor och telefoner tar över de "kreativa" aktiviteterna. Försök inte lura i mig att det på något vis skulle vara bättre, även om jag är den första att erkänna att det finns många fördelar med det nya! Heja dig!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg