pionjärer

Fick höra inne på primär för några veckor sedan en fin beskrivning på ordet pionjär. Det sades att en pionjär är någon som går före och som gör det lättare för andra att komma efter. Jag tyckte om sättet det uttrycktes på och jag har tänkt på det till och från sen dess.

Idag hände en liten alldaglig händelse som fick mig att tänka på det igen. Var på öppna förskolan med Lova och pratade med en annan föräldrer som jag inte träffat förut. Samtalet gick som det oftast gör. De vanliga frågorna om namn utbytes. En liten paus. Sedan var det här med ålder.

21 månader svarar jag på frågan om Lovas ålder. En provocerande stor mängd månader. Det brukar alltid leda till följdfrågan: Går hon på dagis? eller alternativt någon form av variation på "När ska hon börja?" . Men idag frågade den föräldern istället "Är du föräldraledig?" "Ehm mja, jag har inte föräldrapenning nu, men jag är hemma med henne. Vårdnadsbidrag, förklarar jag. Och så pluggar jag samtidigt.

Då fick jag ett nytt svar: "Aah hemmafru!". Glatt och befriande okomplicerat. Jo, det skulle man kunna säga, skrattade jag. "Det har ju varit en artikelserie i Svenskan om det, sa den andra mamman. Visste du det?" (Om hon bara visste hur väl jag vet det...) Jag förbluffades över hur lätt det var att prata om det, någon hade gått före och brutit mark. Det var lätt för mig att komma efter.

Nu när jag skulle skriva här googlade jag pionjär och på något vis tänkte jag mig att det skulle komma bilder på amerikanska nybyggare, men faktum är att bildsöket fick ett helt annat resultat. Jag önskar jag kunde klippa in det vackra kollage av pionjärer som Google gav mig, men jag vet inte riktigt hur det skulle gå till. Så jag tipsar om länken istället:

http://www.google.com/images?q=pionj%C3%A4r&rls=com.microsoft:sv:IE-SearchBox&oe=UTF-8&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&hl=sv&tab=wi&biw=1899&bih=895

De finns tydligen överallt och i många fler former än jag hade tänkt förut. De som går före och gör det lättare att för andra att komma efter.

Kommentarer

Populära inlägg